F-Fort F-Fort F-Fort F-Fort
  • Onze aanpak
  • Verandermanagement
    • Binnen Inkoop
    • Binnen Facility Management
    • Inkoop in strategisch perspectief
      • Opleiding
      • Boek
  • Over ons
    • Blog
    • Vacatures
  • Contact
F-Fort F-Fort
  • Onze aanpak
  • Verandermanagement
    • Binnen Inkoop
    • Binnen Facility Management
    • Inkoop in strategisch perspectief
      • Opleiding
      • Boek
  • Over ons
    • Blog
    • Vacatures
  • Contact
okt 02

5 tips om tot een goed MVI-actieplan te komen

Ongeveer 70 procent van de omzet van uw organisatie heeft betrekking op inkoop. En het thema duurzaamheid komt wereldwijd steeds nadrukkelijker in de belangstelling. Het maakt maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) een thema waar u niet meer omheen kan. Maar hoe geeft u er invulling aan binnen uw gemeente? Ons motto is: alleen niets doen is verkeerd. F-Fort deelt vijf tips voor een vliegende start.

“Uiteindelijk moeten alle organisaties iets met het thema duurzaamheid. Ook – juist – op het vlak van inkoop en facilitair management”, stelt Bert Vliex, Senior Adviseur bij F-Fort. “Met maatschappelijk verantwoord inkopen maakt u impact op de planeet, de medemens en de welvaart. Daarmee werkt u direct aan het realiseren van beleidsdoelen, als u die al heeft op het vlak van duurzaamheid. Én aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties: de Sustainable Development Goals (SDG’s).” Met dat idee is in 2016 het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen 2016 – 2020 geschreven en door een eerste groep betrokken rijksoverheidsinstellingen ondertekend. Inmiddels zijn er tientallen gemeentes en andere rijksoverheidsinstellingen aangehaakt.

Aansluiten bij het manifest is niet wettelijk verplicht. “Maar wie tekent, zegt ‘ja’ tegen de verplichting om binnen zes maanden tot een MVI-actieplan te komen”, vervolgt Dion Vanhommerig, Consultant Facilitair Management bij F-Fort. Zo’n plan omschrijft doelen en ambities met betrekking tot maatschappelijk verantwoord inkopen. Dion: “Bovendien laat u hiermee aan de buitenwereld zien dat u maatschappelijk verantwoord bezig bent.”

Maatschappelijk verantwoord inkopen in 5 stappen

Wil uw organisatie het Manifest ook graag ondertekenen, of bent u zelfs al officieel deelnemer, maar weet u niet zo goed hoe u vervolgens aan uw verplichtingen moet voldoen? Bert en Dion helpen u op weg met vijf tips.

  1. Stel een gemotiveerd team samen

Om tot een MVI-actieplan te komen, is het van belang om mensen in de hele organisatie te betrekken. De inkoopafdeling koopt in voor allerlei afdelingen, dus MVI heeft ook op al die afdelingen betrekking. Zorg daarom dat er van alle hoofdafdelingen iemand betrokken is bij de totstandkoming van het MVI-actieplan. Denk aan financiën, facilitair en HR, maar ook aan de operatie. Het zijn de mensen op de vloer die daadwerkelijk moeten werken met de producten en methodes die door de inkoopafdeling aangereikt worden. Het is niet nodig dat iedereen inkoopkennis heeft. Wat wel belangrijk is: intrinsieke motivatie. Met mensen die hart hebben voor duurzaamheid bereikt u resultaten.

  1. Bepaal de focus

Roep het kernteam bij elkaar voor een brainstormsessie – of laat F-Fort dat doen – om de vraag achter de vraag te bepalen. Waarom wilt u aan de slag met MVI? Simpelweg omdat het moet, om aan regelgeving te voldoen? Omdat u zich wilt onderscheiden van de concurrentie? Omdat u graag uw verantwoordelijkheid neemt voor mens en milieu? Bij F-Fort hebben we een spel ontwikkeld om op een speelse manier de ‘why’ te achterhalen. Door strategische doelstellingen te vertalen naar concrete producten en activiteiten komt een MVI-actieplan tot stand. Bepaal daarin vooral welke thema’s belangrijk zijn voor úw organisatie. Duurzaamheid is een containerbegrip, waar iedereen een ander beeld bij heeft. Aan welke duurzaamheidsdoelstellingen wilt u bijdragen? Armoedebestrijding? Energietransitie? Gendergelijkheid? Eerlijke landbouw en transparante handel? Als die ‘kapstok’ eenmaal duidelijk is, dan is die te koppelen aan beleidsterreinen van gemeentes. En daar volgen dan concrete stappen en acties uit.

  1. Creëer bewustwording in de organisatie

Iedere transitie begint klein. Laat zien dat uw organisatie bezig is met MVI. Bijvoorbeeld door praktisch en concreet een eerste duurzame stap te zetten op inkoopgebied. Liefst met een maatregel die zichtbaar is voor iedereen. Een voorbeeld: koffiebekers. Die heeft iedereen dagelijks in de hand. Wordt er in uw organisatie (nog) gebruik gemaakt van plastic wegwerpbekertjes voor warme dranken? Introduceer dan bekers van bio-based materiaal. Of herbruikbare mokken. En geef daar ook ruchtbaarheid aan. Iedereen in het team kan dan vast aan het idee van een duurzame organisatie wennen, wat uiteindelijk zorgt voor draagvlak.

  1. Verdeel verantwoordelijkheden voor meer draagvlak

De vorige tips lieten het al doorschemeren: de factor mens is heel belangrijk binnen MVO en MVI. Uiteindelijk moet niet alleen het MVI-kernteam zich betrokken voelen, maar iedereen. Alleen dan gaan mensen óók mee in duurzame vervolgstappen uit het MVI-actieplan. Laat daarom iedereen binnen de organisatie met ideeën over duurzaamheid deze kenbaar maken. En vastleggen, bij voorkeur op een centrale plek zoals de backlog, zodat ze niet vergeten worden. Om burgers te betrekken – en zo publiek en privaat te combineren – kunt u als overheidsorganisatie natuurlijk ook een brainstorm met inwoners organiseren. Vraag ze hoe zij duurzaamheid zien, in het algemeen én binnen hun gemeente. Alle ideeën zijn waardevol, en wellicht direct vertaalbaar naar mogelijke inkoopvoorwaarden.

  1. Kom in actie

Een actieplan zonder concrete vervolgstappen is een document zonder waarde. Bekijk daarom bij het opstellen van plannen meteen hoe u ze kunt uitvoeren. Benoem methodes, technieken en activiteiten. En pak direct door op het moment dat het thema eenmaal leeft in de organisatie. Een stip op de horizon is goed, maar start met het plukken van laaghangend fruit. Kleine, zichtbare projecten waarmee u, langzaam maar zeker, impact maakt.

 

Zo helpt F-Fort

Waar het vastloopt, brengen wij beweging. Met een frisse kijk komt F-Fort uw organisatie binnen. In één of meerdere workshops helpen wij u bij het formuleren van duurzame doelstellingen én ze concreet te vertalen naar uw inkoopafdeling en het facilitair bedrijf. U bepaalt zelf hoeveel ondersteuning u wilt, onze dienstverlening is namelijk modulair. Wij kunnen u helpen om uw strategische doelen te bepalen. Dan gaan we – tijdens een inspirerende brainstormsessie – terug naar de basis: wat wilt u doen en waarom? Vervolgens kunnen we u helpen bij het opstellen van het MVI-actieplan én de uitvoering daarvan. Door middel van coaching, óf we nemen u het werk volledig uithanden. Welke aanpak u ook kiest: omdat wij nauw aansluiten bij uw eigen praktijk en ambities, zijn onze oplossingen van een duurzaam karakter.

Kom ook in actie

F-Fort ondersteunde al diverse gemeentes en andere organisaties bij het maken van een MVI-actieplan.

Benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen op dit vlak? Neem gerust contact met ons op om te overleggen.

Meer info over Dion Vanhommerig

Meer info over Bert Vliex

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-Mail

Related Posts

  • F-Fort continue in ontwikkeling9 september 2022

Comments are closed.

Blog F-Fort

Archief berichten

  • september 2022
  • mei 2022
  • maart 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • september 2021
  • juli 2021
  • maart 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • oktober 2020
  • augustus 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • Verandermanagement
  • Inkoopproces
  • Facility management
  • Over ons
  • Onze aanpak

Tereyken 24
5425 PJ De Mortel

+31 6 29 41 50 69
info@f-fort.nl

Sitemap
Algemene voorwaarden

Copyright 2020 F-Fort | Privacybeleid
Op deze website worden cookies en vergelijkbare technieken gebruikt om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt.
Accepteer Weiger
lees meer
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN