F-Fort trotse Changemaker bij nieuw veranderplatform Change Inc.
Morgen wordt vandaag bedacht. Dat is het motto van veranderplatform Change Inc. In oktober 2020 sloot F-Fort als Changemaker bij het platform aan. Jordie van Berkel-Schoonen, directeur van F-Fort: “De slogan sprak me direct aan. Sterker: ik baalde héél even dat ik ‘m niet zelf verzonnen had. Er is een duidelijke match en ik ben ontzettend trots dat we onderdeel uitmaken van deze club.”
F-Fort scherpte haar strategie flink aan de afgelopen jaren. “Verandering vraagt F-Fort. Zo staan wij in de wedstrijd”, legt Jordie uit. “Wij inspireren bedrijven op het vlak van duurzaamheid, innovatie en samenwerking. Én we nemen ze – indien gewenst – aan de hand mee, op weg naar verandering. Bij ieder project is een veranderkundig professional met inhoudelijke kennis en expertise over het betreffende thema betrokken. Kortom: wij zijn veranderaars met vakkennis.”
Aanjager van verandering
Veranderplannen en beleidsvoornemens beginnen vaak abstract. F-Fort zet alles op alles om ze concreet te maken. “Binnen onze transitie-aanpak ligt de focus op inkoop en facilitair management. Wij zien deze twee disciplines als brede aanjagers van verandering. Inkoop raakt alles, bijna driekwart van de begroting gaat via facturen. Daarnaast helpen we bij het creëren van bewustzijn én draagvlak. Het in gang zetten van een verandering is vaak niet zo moeilijk. Hem laten beklijven op een manier dat iedereen zich er goed bij voelt, dát is de crux. Het is ontzettend belangrijk om nieuwe ideeën en maatregelen te verankeren in een organisatie(cultuur).”
Scale-up
Binnen Change Inc. bundelt een select gezelschap van driehonderd met zorg geselecteerde start-ups, scale-ups en zogenaamde koplopers de krachten. Niet zomaar bedrijven: de echte veranderaars. Want dat ‘we’ met z’n allen anders moeten gaan produceren en consumeren om welvaart en welzijn met elkaar in evenwicht te brengen, is voor veel mensen ondertussen wel duidelijk. “Wij volgen Duurzaam Bedrijfsleven al een tijdje. In het voorjaar kwam ik in contact met Yoeri van Alteren, de algemeen directeur van Duurzaam Bedrijfsleven én de initiatiefnemer van Change Inc. Omdat Change Inc. opstartte met een groep koplopers – de écht grote merken en bedrijven – paste F-Fort qua schaalgrootte toen nog niet in het plaatje. Toen het netwerk ging uitbreiden met scale-ups kwamen we wél in beeld. En zodoende zijn we in oktober 2020 aangesloten.”
Selectie op inhoud
Veel bedrijven meldden zich aan voor Change Inc. Er heeft een stevige selectie plaatsgevonden. “Wij zijn uitgekozen om onze kennis en kunde, om wat we doen en al gedaan hebben. Daar ben ik ontzettend trots op. Veel aangesloten bedrijven bieden een ‘concreet’ product en zijn daarmee gespecialiseerd in één van de zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN. Wij zijn gespecialiseerd in de change zelf, wij helpen bedrijven hun doelen te bereiken. Dat kan op het vlak van ieder van de SDG’s zijn. Vooralsnog zijn wij de enige change consultant bij Change Inc., dat maakt deze samenwerking voor ons juist extra bijzonder.”
Vinden en gevonden worden
De doelstelling van Change Inc. is bedrijven beter zichtbaar maken. De nieuwe economie wordt vandaag bedacht. De bedrijven die tot het platform toegelaten zijn, hebben laten zien vandaag al bezig te zijn met morgen. “Het is een grote groep bedrijven; gelijkgestemde zielen in dezelfde flow om de wereld, ieder vanuit de eigen expertise, een beetje beter te maken. Het platform biedt bovendien een podium, om de aangesloten bedrijven – zoals dat van ons – zichtbaarder te maken voor andere bedrijven met plannen en doelen op het vlak van duurzaamheid en innovatie. Ik hoop dat het ons nieuwe contacten oplevert. Dat creatieve ondernemers met een stip op de horizon ons beter weten te vinden, om wie we zijn en wat we voor ze kunnen betekenen. Vanuit commercieel oogpunt is dat interessant voor ons, maar het helpt F-Fort ook om – samen met Change Inc. – écht het verschil te maken voor morgen.”
Tot in de haarvaten
F-Fort heeft veel ervaring met complexe (overheids)organisaties. Daar waar het moeilijk wordt voor bedrijven, bloeit F-Fort op, stelt Jordie. “Onze core-competentie: mensen enthousiasmeren. Én praktische hulp en handvatten bieden om de doorvertaling te maken van beleid naar actie. Die combinatie zorgt ervoor dat plannen en maatregelen onderdeel worden van het DNA van een organisatie. We brengen iets moois: als organisatie kom je er altijd sterker uit. Hoe we dat doen? We organiseren zowel korte inspiratiesessies als daadkrachtige meerjarenprogramma’s waarin we samen met mensen in een organisatie de verandering waarmaken.”
Comments are closed.