Ontwikkelingen volgen zich in een razendsnel tempo op. Behoeften van (eind)klanten veranderen en dat heeft effect op onder andere het inkoopbeleid van je organisatie. De focus op duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Grote spelers zoals Unilever, DSM en Ikea hebben het voorbeeld hierin genomen. Daardoor is het onmogelijk om als organisatie duurzaamheid volledig te negeren.
De handelswijze met betrekking tot milieu, arbeidsomstandigheden, veiligheid, kinderarbeid, discriminatie, aantal arbeidsuren en naleving van lokale wetgeving spelen hierin een grote rol.
Koffiemerk Nespresso is zo’n voorbeeld waar duurzaam inkopen een grote impact had op de handelswijze. Zo werkte het bedrijf onder andere met termijnmarkten- en handelaren om de grote vraag aan kwalitatieve bonen te leveren, waardoor prijzen fluctueerde. Daarnaast verschilde de kwaliteit door dit inkoopbeleid enorm omdat ze niet wisten van welke koffieboer de bonen afkomstig waren. En de koffieboeren zelf? Die verdiende het minste binnen de hele keten. Nespresso besloot direct bij de koffieboeren in te kopen (in plaats van de handelaren ertussen) waardoor de boeren een betere prijs kregen en Nespresso meer grip op de kwaliteit van de koffiebonen had.
Enkele gevolgen van de verduurzaming van hun inkoopprogramma waren stabielere inkoopprijzen, ze konden hogere volumes aan kwaliteitskoffie inkopen (en daarmee te voldoen aan de groeiende marktvraag) en de koffieboeren kregen 10% meer betaald. Doordat de inkopers zich hebben ontwikkeld als ervaren productspecialisten, werden processen verbeterd wat zorgt voor betere een betere kwaliteit, stabielere inkoopprijzen en daardoor ook betere consumentenprijzen.
Als inkoper ook het inkoopproces verbeteren en jezelf ontwikkelen als productspecialist? Onze training ‘inkoop in strategisch perspectief’ is nu open voor inschrijving.