De voordelen van strategisch inkopen

Stilstand is achteruitgang. Je klanten vragen bijvoorbeeld om specifieke oplossingen rondom duurzaamheid en innovatie. Denk aan het gebruik van duurzamere materialen, productieprocessen optimaliseren om kosten te besparen en bepaalde certificeringen die ze verwachten van jou als leverancier. 

Met deze oplossingen kun je namelijk je concurrentievoordeel vergroten, een nieuwe klant aantrekken, de time-to-market verkorten of de ROI verbeteren. Je inkoopafdeling speelt hierin een belangrijke rol en strategisch inkopen is hierbij noodzakelijk. Met je organisatie inkopen als een professional? Maak kennis met een van onze collega’s. 

Maak kennis met ons

Wat is strategisch inkopen?

Strategisch inkopen is het effectief en efficiënt uitvoeren van activiteiten rondom inkoop. Het kan zich bijvoorbeeld richten op het standaardiseren van producten en diensten en het terugbrengen van het aantal leveranciers, om daarmee heldere contracten af te sluiten.

duurzaam inkopen

Starten met strategisch inkopen

Iedere organisatie heeft jaarlijks bepaalde doelstellingen. Vaak worden deze uitgedragen in omzet- en rendementsdoelstellingen. Allereerst is het belangrijk dat inkopers deze kennen. Inkoopdoelstellingen zijn namelijk een afgeleide van organisatiedoelstellingen. 

Strategisch inkopen is niet iets wat van de één op de andere dag wordt ingevoerd. Op basis van de doelstellingen van de organisatie worden bepaalde inkoopdoelstellingen bepaald. Bij het formuleren van deze doelstellingen speelt de inkoper al een belangrijke rol. Door ontwikkelingen te signaleren bij de (nieuwe) leveranciers en de huidige leveranciers onder de loep te nemen, krijg je als organisatie een hoop inzichten. Een goede inkoopafdeling kent de visie en strategie van de organisatie en onderhoudt uitstekende relaties met alle afdelingen.

Waarom strategisch inkopen?

Behoeften veranderen, prioriteiten verschuiven. Binnen de publieke- en private sector zijn deze ontwikkelingen goed voelbaar. Met name overheden richten zich op maatschappelijke kwesties. Denk aan processen die beter zijn voor het milieu of hoe ze zo goed mogelijk kunnen omgaan met het beschikbare belastinggeld (value for taxpayers money). 

Dit heeft een grote invloed op de overheidsinstellingen zelf (processen moeten worden aangepast) maar ook als leverancier van deze instellingen. De instellingen gaan strategisch inkopen om de juiste partij hierbij te zoeken en leveranciers moeten wellicht aanpassingen doen in hun eigen keten.

Duurzaam inkopen: op weg naar een duurzame toeleveringsketen

Ontwikkelingen volgen zich in een razendsnel tempo op. Behoeften van (eind)klanten veranderen en dat heeft effect op onder andere het inkoopbeleid van je organisatie.  De focus op duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Grote spelers zoals Unilever, DSM en Ikea hebben het voorbeeld hierin genomen. Daardoor is het onmogelijk om als organisatie duurzaamheid volledig te negeren. 

De handelswijze met betrekking tot milieu, arbeidsomstandigheden, veiligheid, kinderarbeid, discriminatie, aantal arbeidsuren en naleving van lokale wetgeving spelen hierin een grote rol. 

Koffiemerk Nespresso is zo’n voorbeeld waar duurzaam inkopen een grote impact had op de handelswijze. Zo werkte het bedrijf onder andere met termijnmarkten- en handelaren om de grote vraag aan kwalitatieve bonen te leveren, waardoor prijzen fluctueerde. Daarnaast verschilde de kwaliteit door dit inkoopbeleid enorm omdat ze niet wisten van welke koffieboer de bonen afkomstig waren. En de koffieboeren zelf? Die verdiende het minste binnen de hele keten. Nespresso besloot direct bij de koffieboeren in te kopen (in plaats van de handelaren ertussen) waardoor de boeren een betere prijs kregen en Nespresso meer grip op de kwaliteit van de koffiebonen had. 

Enkele gevolgen van de verduurzaming van hun inkoopprogramma waren stabielere inkoopprijzen, ze konden hogere volumes aan kwaliteitskoffie inkopen (en daarmee te voldoen aan de groeiende marktvraag) en de koffieboeren kregen 10% meer betaald. Doordat de inkopers zich hebben ontwikkeld als ervaren productspecialisten, werden processen verbeterd wat zorgt voor betere een betere kwaliteit, stabielere inkoopprijzen en daardoor ook betere consumentenprijzen. 

Als inkoper ook het inkoopproces verbeteren en jezelf ontwikkelen als productspecialist? Onze training ‘inkoop in strategisch perspectief’ is nu open voor inschrijving. 

Meld je aan voor de training strategisch inkopen